PROJEKT CAŁKOWITY, PWR [w9], W9, 5 semestr, aaaOrganizacja SEM5, Od sebka, Mechanika Lotu W,Ć,P, Mechanika Lotu, ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Wrocław, dnia 20.01.2012r.Wydział Mechaniczno – EnergetycznyInżynieria Lotnicza„PROJEKTOWANIE SAMOLOTÓW”Prowadzący:mgr inż. Paweł CzekałowskiWykonali:Krzysztof Sawicki 181633Przemysław Hawlicki 181573Zajęcia: czwartek 11:15 – 13:00Rok akademicki: 2011 / 2012PROJEKT I1. ZBIÓR WYMAGAŃTabela 1.NazwaTypLiczba miejscZasięgHawlisawSamolot turystyczny4≥ 10002. ANALIZA PORÓWNAWCZATabela 2.Cessna 177RGRozpiętośćDługośćWysokośćPowierzchnia nośnaMasa własnaMasa ładunkuMaksymalna masastartowaPrędkośćmaksymalnaPrędkośćprzelotowaPrędkośćminimalnaPrędkośćwznoszeniaPułapZasięgMocsilnika/silnikówTyp silnika10,88,32,616,67724981270274224924,752001658200AVCO Lycoming I0-360-A1B6DSeneca V11,98,73,019,4154162421653643001097,8762015332x220Teledyne ContinentalT SIO-360-RBArcher10,87,322,215,47673981157316237984,542981144180Lycoming 0-360-A4M3. PROFIL MISJIZadaniem projektowanego przez nas statku powietrznego jest przelot na odległośćniemniejszą niż 1000km. Samolot ten ma pomieścić cztery osoby – razem z pilotem.Po wystartowaniu maszyna ma wznieść się na odpowiedni pułap, a następnie wykonać lot naponad 1000km. Po wykonaniu określonego zadania, samolot ma wylądować w określonymwcześniej miejscu docelowym.1. Start2. Przelot o określonym zasięgu3. Lądowanie4. DOBÓR UKŁADU AERODYNAMICZNEGO1. Konwencjonalny układ aerodynamiczny.•JEDNOPŁAT•DOLNOPŁAT•WOLNONOŚNYZe względu na rozwiązanie konstrukcyjne skrzydła dobraliśmy jednopłat - dolnopłatwolnonośny, umożliwia to dogodne mocowanie skrzydła do kadłuba oraz daje lepszewłaściwości aerodynamiczne.2. Podział ze względu na konstrukcje usterzenia.•KLASYCZNY•USTERZENIE PIONOWE•USTERZENIE POZIOMEWybraliśmy układ klasyczny, ze względu na dobrą stateczność dynamiczną i statyczną, prostąkonstrukcję oraz łatwość w zapewnieniu stateczności samolotu.3. Układ kadłuba.W naszym samolocie fotele będą w dwóch rzędach po dwa miejsca, a drzwi znajdować siębędą za skrzydłem ze względu na tożejest to samolot turystyczny i najważniejsza jestwygoda pasażerów.4. Rodzaj napędu•TŁOKOWY SILNIKŚMIGŁOWYZałożyliśmy,żenasz samolot będzie miał jeden silnik, znajdujący się w przedniej częścikadłuba. Wybraliśmy taki silnik ze względu na to,żejest to nie duży samolot oraz ze względuna ekonomiczność spalania paliwa.5. OSZACOWANIE MASY –dla oszacowania masy, przyjmujemy wstępnie m=1500kg1. Stosunek masy samolotu pustego do masy całkowitej.=2. Stosunek masy paliwa do masy całkowitej•Podgrzanie silników i start= 0,970•Wznoszenie= 0.985•Przelot=R=1000 km; C=0,4; V=300 km/h; d=10∙ ,=•Lądowanie= 0,995∙≈ 0,875== 0,97 ∙ 0,985 ∙ 0.875 ∙ 0.995 = 0.831Uwzględniamy niezbędną rezerwę masy paliwa- 6%= 1,06(1 −)= 1,06 1 − 0,831 = 0,1793. Masa pasażerów i załogiPrzyjmujemy,żena 1 człowieka przypada 130 kg.ł.= 130 ∙ 4 = 5204. Masa całkowita=1−=5201 − 0,179 − 0,91 ∙,.ł..−= 14875. Masa paliwa i pustego samolotu= 0,179 ∙ 1487 = 266..= 0,91 ∙ 1487Tabela 3.,∙ 1500 = 707–30002500200015001000500137514021437148715651728Tabela 4.Masa własnaMasa całkowitaMasa paliwaMasa pasażerów i załogi7001487266520kgkgkgkg [ Pobierz całość w formacie PDF ]